اسکرام SCRUM – بخش پنجم

  • یوسف مهرداد

مترجم: مهندس شهاب‌الدین فرحبخش

بخش اول
بخش دوم
بخش سوم

بخش چهارم

۳-۱– بک‌‏لاگ محصول

با به‌‏کارگیری اسکرام، همیشه باارزش‏‏‌ترین کارها زودتر انجام می‌‏شوند. مالک محصول با اطلاعات دریافتی از تیم‏ توسعه و ذینفعان، مسئول نهایی تعیین و مدیریت توالی انجام کارهاست. کارها به شکل فهرستی دارای اولویت‏(یا ترتیب) به نام بک‌‏لاگ محصول (Product Backlog) ارائه می‌‏‏شوند

شکل: بک‌‏‏لاگ محصول، مرجع

بک‏‏‌لاگ یک محصول جدید، در ابتدا حاوی ویژگی‏‏‌ها و امکانات مورد نیاز برای تحقق چشم‌‏‏اندار مالک محصول است. اما بک‏‏‌لاگ محصولی که در حال تکمیل است شامل ویژگی‏‏‌های جدید، تغییرات ویژگی‌‏‏های موجود، نقص‏‏‌‏ها و ایرادها، بهبودهای فنی و موارد مشابه است.

مالک محصول با همکاری ذینفعان، اعم از داخلی یا خارجی، اقلام بک‌‏‏لاگ محصول را گردآوری و تعریف می‌‏‏کند. سپس مطمئن می‏‌‏شود که اقلام با ترتیب درستی(بر اساس معیارهایی مانند ارزش، هزینه، دانش و ریسک ) در بک‏‏‌لاگ قرار گرفته‏ باشند به‏ گونه‌‏‏ای که اقلام با ارزش‏‌‏تر، بالاتر و اقلام کم ارزش‏‌‏تر، پایین‌‏‏‏تر باشند.

بک‏‏‌لاگ محصول، فراورده‌‏‏ای است که همواره در حال تکمیل است. مالک محصول می‌‏‏تواند اقلام بک‌‏‏لاگ را به دلایلی چون تغییر شرایط کسب‏‏‌وکار، افزایش دانش تیم اسکرام با رشد و تکمیل محصول، اضافه، حذف یا اصلاح کند. فعالیت ایجاد و اصلاح، برآورد و اولویت‏‌دهی اقلام بک‌‏‏لاگ محصول، «آماده‏‏‌سازی» (Grooming) نامیده می‌‏‏شود

در سال ۲۰۱۱ انتخاب واژه مناسب برای شیوه چینش اقلام بک‏‏‌لاگ، موضوع بحث و جدل شد. موضوع بحث این بود که کدام یک از دو واژه اولویت‌‏دهی‌ شده (نخستین واژه)(Prioritized) یا مرتب‌‏‌شده(Ordered) (استفاده شده در راهنمای اسکرام ۲۰۱۱)، واژه مناسب‏‌‏تری است. برخی مدعی بودند که اولویت‌دهی فقط نوع ساده‏‏ای از مرتب‏‌‌‏سازی است(و البته حتی مناسب‏‏‌ترین روش آن نیز نیست).

بهترین چینش اقلام در بک‌‏‏لاگ به عوامل زیادی بستگی دارد و توضیح آن ساده نیست. با وجودی که از دیدگاه نظری توجه به تفاوت اولویت‏‏‌دهی با مرتب‌‏‏سازی اقلام بک‏‏لاگ مهم است، بسیاری از افراد، از این دو واژه به صورت معادل در بحث‌ها و گفت‏‏‏وگوها استفاده می‌‏‏نمایند.

قبل از اولویت‌‏‏دهی یا مرتب‏‏‌سازی یا به طور کلی سازماندهی بک‏لاگ، اندازه (Size) هر یک از اقلام باید مشخص باشد. اندازه هر قلم برابر با هزینه انجام آن است و مالک محصول برای تعیین درست اولویت هر قلم، نیاز دارد اندازه آن را بداند.

هر چند اسکرام هیچ روشی را برای تعیین واحد اندازه‏‏‌گیری اقلام اجبار نمی‌‏‏کند، اما بسیاری از تیم‏ها از واحدهای نسبی مانند امتیاز داستان یا روز ایده‌‏‏آل استفاده می‏‏کنند. واحدهای اندازه‌‏‏گیری نسبی فقط اندازه تقریبی را نشان می‌‏‏دهند و در آنها مقدار دقیق اهمیتی ندارد.


شکل: اندازه‏‌گیری نسبی؛ مرجع

به عبارت دیگر، فقط به نسبت اندازه‏ یک قلم به سایر قلمها توجه می‌‏‏کنند. به عنوان مثال فرض کنید اندازه ویژگی C برابر ۲ و ویژگی E برابر ۸ است. پس اندازه ویژگی E، ۴ برابر ویژگی C است. در روش اندازه‏‌‏گیری نسبی، تنها چیزی که اهمیت دارد، ۴ برابر بودن اندازه E نسبت به C است و نه اندازه دقیق E و C.

گزیده:
در طول زندگیم هیچگاه از کسانی که با نظر من موافق بودند چیزی نیاموختم. مالرو
مرجع: اس.جی.

برچسب‌ها: Scrum اسکرام, Agile چابک

https://bibalan.com/?p=642
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید