ایرانی‌ها چند ساله صاحب‌خانه می‌شوند؟

  • یوسف مهرداد

پایه حقوق و دستمزد سال جاری برابر مصوبه وزارت کار مبلغ ۲۷۲‌هزار تومان است. در بسیاری از سازمان‌ها و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی، حقوق‌بگیران در حدود همین رقم، دستمزد دریافت می‌کنند.
حال با توجه به درآمد خانوارها و متوسط قیمت مسکن در تهران به راحتی می‌توان شاخص دسترسی به مسکن یا همان طول مدت انتظار برای صاحب‌خانه شدن را در دهک‌های مختلف محاسبه کرد.
هرچند برای مشخص شدن چنین شاخصی‌، اعلام مراجع رسمی‌مهم و قابل استناد است، اما حال که اعلام و تکذیب آن باعث ابهام در جامعه شده، گروه مسکن دنیای اقتصاد با محاسبه زیر زمان انتظار برای صاحب‌خانه شدن را مشخص کرده است.
اگر متوسط قیمت یک واحد مسکونی معمولی در شهر تهران با متراژ ۷۵‌متر مربع در حدود ۱۱۵‌میلیون تومان باشد در این‌صورت گروه‌های کم‌درآمد با حداقل دستمزد باید ۳۵‌سال و ۲‌ماه کل حقوقشان را برای خرید مسکن کنار بگذارند تا بتوانند بعد از این مدت صاحب مسکن شوند. البته فرض براین است که قیمت مسکن در طول این ۳۵سال هیچ تغییری نکند و خانوارها در این مدت کل حقوق دریافتی را کنار بگذارند!
مرجع: دنیای اقتصاد
گزیده:
چنان باش که بتوانی به هر کس بگوئی مثل من رفتار کن. کانت

https://bibalan.com/?p=313
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (3)

wave
  • مهدی

    ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ در ۰۰:۰۰

    سلام
    خوشحالم که حالتان خوب است و می نویسید

    پاسخ
  • رضا

    ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ در ۰۰:۰۰

    سلام و اما بعد
    خیلی از مسائل اقتصادی تئوریک در شرایط ایده ال نوشته می شوند و به همین خاطر با واقعیتهای اقتصادی تناقض دارند.شما می توانید هر چیزی را حتا همان آپارتمان ۷۵ متری را به دست اورید فقط باید به یاد اشته باشید که چه چیزی را به دست می آورید و چه چیز هایی را از دست می دهید و برعکس!!

    پاسخ
  • meisam

    ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ در ۰۰:۰۰

    سلام به شما دوست عزیز، وبلاگ قشنگی داری . یه پیشنهاد خوب براتون دارم . امیدوارم رد نکنی . فقط بیا توی وبلاگ من یه ثبت نام ساده رو انجام بده تا هم تو سود کنی هم من . اطلاعات لازم رو توی وبلاگ قرار دادم .در ضمن جهت افزایش آمار بازدید وبلاگت میتونی کد لینک باکس هایی که در وبلاگ موجود است را از وبلاگ من دریافت کنی زود بیا منتظرتم لینکهای جالبی هم دارم .ممنون میشم نظرتون هم بدونم☺♥☻

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید