توسعه نرم افزار چابک: کسب و کار نوآوری – بخش اول

  • یوسف مهرداد

پیش گفتار
در راستای تولید محتوای فارسی برای موضوعات مورد علاقه و باارزش، مطالب برگزیده پس از ترجمه توسط چند تن از عزیزان، از طریق وبلاگ در اختیار خوانندگان قرار خواهد گرفت. با وجود همه کمبودها، امیدوارم که این کار اثرگذار و مفید باشد.
مقاله نخست توسط دوست گرامی جناب آقای مهندس امیر جلیلی‌فرد ترجمه شده است.

مقدمه
مقاله Agile Software Development: The Business of Innovation نوشته Jim Highsmith و Alistair Cockburn دو تن از امضاءکنندگان بیانیه چابک(Agile Manifest) است. این مقاله در سپتامبر سال ۲۰۰۱ یعنی حدود هفت ماه پس از امضای بیانیه در مجله IEEE Computer چاپ شده است.

این مقاله شامل بخشهای زیر است:
+ مسأله
+ پاسخ متدهای چابک
++ اصول بنیادی
+ بیانیه نرم‌افزار چابک
+ قواعد زاینده
+ اقدامات چابک
++ برنامه‌ریزی ویژگی و اولویت‌بندی پویا
++ بازخورد و تغیییر
++ تأکید بر کارتیمی

توسعه نرم افزار چابک: کسب و کار نوآوری
ظهور و سقوط اقتصاد اینترنتی مبتنی بر شرکتهای دات­کام نباید ما را از این واقعیت غافل کند که محیط کسب‌وکار با سرعت فوق‌العاده و فزاینده­ای به تغییر ادامه می­دهد. برای پیشرفت در این محیط پرتلاطم، ناچاریم با انتظارات کسب­وکار شامل نوآوری بی­وقفه و ایجاد فرهنگ نوین کاری روبرو شویم.

رویکردهای چابک از جمله XP‏ ،Crystal،‏ Lean Development،‏ Scrum و‏ ASD از دریچه­ای به تغییر می­نگرند که نشانگر آشفتگی محیط کسب­وکار و تکنولوژی کنونی است.

مسئله
به تازگی در تحقیقی که Michael Mah در QSM Associates بر روی بیش از ۲۰۰ پروژه توسعه نرم افزار
انجام داده، گزارش داده است محققان قادر به یافتن تقریباً نیمی از طرحهای[۱] اولیه پروژه­ها برای مقایسه با یکدیگر نشدند. چرا ؟ زیرا هدف اصلی، اجرای پروژه مطابق با طرح اولیه نبوده و به جای آن، راضی نگه­داشتن مشتری -در هنگام تحویل پروژه و نه در آغاز آن– اولویت پیدا کرده است.

هم‌چنین در اغلب پروژه­های بازبینی­‌شده مشاهده کردیم که تغییرات مهم در نیازمندی­ها، محدوده و تکنولوژی -که خارج از کنترل تیم توسعه هستند- رخ داده­اند.

پذیرش اعتبار نظریه “ضرایب متغیر هزینه­ Barry Boehm”مبنی بر اینکه هزینه تغییرات در طول چرخه حیات پروژه ثابت نبوده و افزایش می­یابد، بدین معناست که پرسش اصلی، چگونگی مدیریت تغییرات ناخواسته در پروژه است و نه چگونگی جلوگیری از بروز آنها.

روش­های رایج فرض می­کنند فقط با تلاش بیشتر می­توان مجموعه کاملی از نیازمندی­ها را در اسرع وقت شناسایی و پیش‌بینی کرد و از این رو هزینه‌ها را با جلوگیری از ایجاد تغییرات کاهش داد. امروزه نپذیرفتن و انجام ندادن سریع تغییرات به معنی بی توجهی به شرایط و موفقیت کسب­وکار است.

روشهای رایج مدیریت فرایندها نیز با اندازه­گیری­های مستمر، شناسایی خطاها و بهبود فرایند می‌کوشند تا تغییرات را در جایی خارج از فرایندها مدیریت کنند. این روشها فرض می­کنند خطاها عامل تغییرات هستند. هر چند برخی خطاها ناشی از مشکلات فرایندها هستند اما واقعیت این است که عامل ایجاد تغییرات اساسی‌، تغییرات محیطی­اند. از آنجایی که قادر به حذف تغییرات محیطی نیستیم، کاهش هزینه انجام آنها، تنها استراتژی بادوام و درازمدت است. به عبارت دیگر، استراتژی جدید به جای حذف دوباره کاری(بازکاری)، سعی در کاهش هزینه آن دارد.

در هر صورت، نه تنها در پذیرش تغییرات، بلکه در انجام آنها نیز باید به فکر حفظ کیفیت باشیم. انتظارات در طول سالها افزایش یافته است. بازار متقاضی و منتظر نرم­افزارهای نوآورانه با کیفیت عالی برای رفع نیازهایش است و البته آنها را خیلی زود می­خواهد.


[۱] Plan

گزیده:
لازم نیست آدم از کوهی بالا رود تا بفهمد بلند است. پائولو کوئیلو
مرجع: اس.جی.

https://bibalan.com/?p=565
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید