رابطه معماری نرم‏افزار و آبگوشت

  • یوسف مهرداد

یکی از نکات مهمی که در مفهوم معماری نرم‏افزار وجود دارد این مطلب که معماری در یک کلام، اثبات کردن راه‏حلی است که شما برای نرم‏افزار ارائه کرده‏اید با توجه به معیارهای کیفی که با مشتری توافق کرده‏اید. داشتم این مطلب را برای بچه‏ها در کلاس توضیح می‏دادم و در نظرم بود که به شکلی کاری کنم که این مطلب در ذهنشان ماندگار شود. به یاد واقعه‏ای افتادم که یکی از نزدیکان تعریف کرده بود.

موضوع از این قرار بود که عده‏ای جایی مهمان بودند و غذا هم آبگوشت بود. موقع کوبیدن گوشت، نخود و لوبیای آبگوشت که صاحب‏خانه مشغولش بود. گفتگوی زیر رخ داد:

-مهمان: چقدر حرفه‏ای گوشت کوبیده را می‏کوبی؟

-میزبان: لطف دارید. تازه این که چیزی نیست. می‏تونم بدون این که سرم را حرکت دهم، گوشت کوبیده را بکوبم. شما می‏تونی این کار رو بکونی؟

– مهمان: بله که می‏توانم.

میزبان: خوب بفرما ثابت کن.

البته مهمان این کار را نکرد. ولی واقعیتش این بود که این کلکی بود که میزبان برای خلاصی از دست کوبیدن گوشت کوبیده به ذهنش رسیده بود.

با گفتن این داستان همه زدند زیر خنده و واقعاً هم خنده‏دار بود. با این داستان یاد استاد عزیز و دوست‏داشتنی آقای روحانی رانکوهی افتادم که همیشه با این روشها به ما یاد می‏داد که کنه مطلب چیست. خداوند یار و نگهدارش باشد.

بله واقعیت همین است. اگر مطمئن هستید که راه حلی که ارائه کرده‏اید، جواب می‏دهد، ثابتش کنید. این تلاش شما همان چیزی است معماری مبناگفته می‏شود.(در بیان ساده و عامیانه)

در حاشیه: صحبت از آبگوشت که می‏شود یاد دوستان و همکاران خوبم آقایان مهندس روح‏الله رستمی، احمد زارعی، محمد باکویی وآرش فرزین در شرکت نبراس انفورماتیک می‏افتم که به دیزی‏سرایی در خیابان ولی‏عصر می‏رفیتم و نهار دیزی می‏خوردیم.

جای همه شما خالی.

https://bibalan.com/?p=911
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید