فیزیکدانی که در ۷۱ سالگی ستاره فضای سایبر شد

  • یوسف مهرداد

مطلب زیر را از وبلاگ مریم انتخاب کردم. برای خودم خیلی جالب بود.
پروفسور Walter H. G. Lewin استاد فیزیک دانشگاه MIT که به خاطر پادکست ها و ویدئو کست های کلاس هاش مورد توجه خیلی از علاقه مندان به فیزیک قرار گرفته.

این استاد فیزیک با انتشارپادکست های کلاسش در سایت درس های باز دانشگاه MIT و هم چنین در سایت iTune عده زیادی از علاقه مندان به رشته فیزیک رو به وجد اورد.جالبه در لیست تعداد دانلود های پادکست های این استاد از سایت iTunes در رتبه اول (نسبت به پادکست های اساتید دانشگاه های مختلف)قرار داره.هم چنین از هنگامی که دانشگاه ام ای تی پادکست های ایشون رو برای دوره های دبیرستان های آمریکا گسترش داد مورد استقبال خیل عظیمی از معلمین و دانش آموزان قرار گرفت.

شاید این سوال پیش بیاد که فرق ویدئو کست های پروفسور لوین(یا بهتر بگیم کلاس های درس ایشون) با بقیه اساتیدی که مطالبشونو از این طریق منتشر می کنن چیه.ایشون در واقع یه استاد منحصر به فرد برای بیان قوانین و اصول فیزیک هست. مثلا برای بیان “قانون پاندول ها” و اینکه دوره تناوب یک پاندول به جرم بسته شده بهش بستگی نداره یک آزمایش عجیب و جالب در کلاس خودش انجام داد.اون خودش رو از طنابی وسط کلاس آویزون کرد و خودش رو شروع به تاب دادن کرد.بعد با مقایسه دوره تناوب این حالت با حالتی که فقط یک گوی فلزی به طناب آویزون بود قانون پاندول ها رو به خوبی نشون داد.(نتیجه:دوره تناوب یک پاندول مستقل از جرم سیم،توپ فلزی وصل شده به آن و یک عدد استاده!)

کار های جالب دیگه ای که این استاد انجام داده :چگونگی تشکیل رنگین کمان ، قانون بقای انرژی (توهمون لکچر پاندول ها به این موضوع پرداخته که طبق گفته خودش هم جونشون سر نشون دادن این قانون به خطر میندازه)، روابط حاکم بر یک جسم پرتاب شونده و …که طرفداران خیلی زیادی پیدا کرد و در تمام دنیا فیلم های این کلاس ها توسط علاقه مندان به پدیده های فیزیکی دیده شد.

“زندگی شما هیچ وقت تکراری نمیشه.شما به خاطر علم که دارید همیشه می تونید از ابعاد مختلف به پدیده ها نگاه کنید و از زیبایی منحصر به فرد اونها لذت ببرید”.این رو وقتی پروفسور لوین در یکی از کلاس های خودش که به توضیح قوانین اپتیکی و تشکیل رنگین کمان می پرداخت، خطاب به دانشجو هاش گفت.
یک معلم فیزیک عراقی در پی ایمیلی به این استاد عنوان میکنه “شما نقش پدر من در علم فیزیک رو داشتید.علی رغم حمله آمریکا به کشور عزیزم عراق و اشغال اون،تو باعث شدی من آمریکا رو دوست داشته باشم.چون تو در آنجا هستی”.
جالبه که بدونید این فیزیکدان برای هر جلسه حدود ۲۵ ساعت وقت جهت آماده کردن موضوع درس،انجام حرکات مختلف با دقت تمام برای درست نشان دادن یک اصل فیزیکی و …. صرف می کنه.

منابع و لینک های مرتبط:
۱- نیویورک تایمز
۲- سایت درس های باز دانشگاه ام ای تی
۳- اپل با iTunes U دانشگاه ها را به خانه شما می اورد.

گزیده:
انسانها دو دسته‏اند :آنهایی که بیدارند در تاریکی و آنهایی که خوابند در روشنایی.

مرجع: وبلاگ قند و نمک

https://bibalan.com/?p=169
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (4)

wave
  • احمد

    ۶ دی ۱۳۸۶ در ۰۰:۰۰

    سلام
    سماموس نام کوهیه در نزدیکی رامسر ،‌ درسته ؟
    آیا وجه تسمیه وبلاگ شما با این کوه ،‌ همشهری بودن ما رو ثابت می کنه ؟

    پاسخ
  • مهرداد

    ۶ دی ۱۳۸۶ در ۰۰:۰۰

    سلام
    وبلاگ قشنگتان را دیدم و مطلبی هم از انتخاب کرده و در وبلاگم قرار دادم.
    در مورد سماموس، حق با شماست. سماموس نزدیک رامسر نیز است. از طریق جورده (به اشتباه جواهرده) نیز قابل دسترسی است.
    برای بنده افتخاری است که همشهری شما باشم.

    پاسخ
  • سيامك

    ۱۰ دی ۱۳۸۶ در ۰۰:۰۰

    گندم از گندم بروید جو ز جو

    (در مورد پروفسور لوین)

    پاسخ
  • سیامک

    ۱۰ دی ۱۳۸۶ در ۰۰:۰۰

    و البته خاک خوب هم بی تاثیر نیست.

    (باز هم در مورد پروفسور لوین)

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید