معماری نرم‏افزار – قسمت سوم: معماری از دید مدیریت

  • یوسف مهرداد

یادم نمی‏آید که در جایی خواندم یا از کسی شنیدم که تحقیقی در مورد اینکه چرا نرم‏افزار در ایران مانند سایر صنایع رشد نکرده انجام شده و نتیجه تحقیق این بوده که مهم‏ترین عامل عدم گسترش نرم‏افزار به عنوان یک صنعت این موضوع دانسته شده بود که پیشروان این حرفه، افراد فنی بوده‏اند و نه افراد کاسب (business man). بگذریم.
اگر مدیری از شما پرسید که معماری نرم‏افزار چیست، چه جوابی به وی می‏دهید؟
از دید مدیریت، معماری نرم‏افزار از سه جنبه قابل بررسی است:
اول: معماری (architecture)مفهومی از جنس طراحی و غیرقابل مشاهده و مرتبط با طراحی سیستم نرم‏افزاری است. معماری مرتبط با تصمیمات مهمی در مورد ساخت یا خرید مؤلفه‏های مهم سیستمی است که می‏خواهد تولید شود. از این رو در پی انجام معماری، مشخصات مؤلفه‏های مورد نیاز، استخراج و از این رو هزینه و زمان تولید مؤلفه‏هایی که باید تولید شوند و نیز هزینه و زمان خرید و مونتاژ مؤلفه‏های قابل خریداری و … مشخص خواهد گردید.
دوم: معماری مبنا(baseline architecture) خروجی قابل مشاهده و قابل اجرا که در حقیقت بخشی از سیستم نرم‏افزاری است که جهت اثبات انتظارات از قبل تعیین شده سیستم(کارکردها و معیارهای کیفی مکتوب در مستند چشم‏انداز – Vision) مطابق با معیارهای کسب و کار پروژه یا محصول (هزینه، سود، زمان، تکنولوژی، پرسنل و … مندرج در مورد کسب و کار پروژه -business case) تولید می‏گردد.
سوم: توصیف معماری (architecture description) که بخشی از معماری مبناست و شامل مستندات متنی و تصویری به همراه مدلهای طراحی از معماری نرم‏افزار است. توصیف معماری در حقیقت پلی است بین مفهوم غیر شهودی (مفهوم معماری)و خروجی‏های قابل مشاهده(معماری مبنا به عنوان نرم‏افزار قابل اجرا).

سئوال جدیدی مطرح می‏شود و آن این است که: از دید افراد فنی معماری دارای چه جنبه‏هایی است؟

https://bibalan.com/?p=926
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید