همکاران خانم و همکاران آقا (سه دیدگاه)

  • یوسف مهرداد

بحث بین آقایان و خانمها معمولاً همیشگی و همه گیر است. این مقایسه به خصوص وقتی به امور تخصصی کشیده شود به آن دلیل که تأثیر زیادی بر کارها دارد، حداقل جالب به نظر می‏رسد. سه اظهار نظر مختلف از سه وبلاگ http://alabd.persianblog.ir، http://zahra-hb.com و http://weblog.radmanitd.com انتخاب کرده‏ام که در زیر آمده است. دو اظهارنظر کننده، آقا و سومی، خانم است. خواندن نظراتشان، خالی از لطف نیست.

آوردن آنها در اینجا به منزله تأیید یا عدم تأییدم نیست.

نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه- قسمت ۵ – خانم یا آقا، کدام نیرو بهتر و کم دردسر تر است؟ (http://weblog.radmanitd.com)
در کلاس مهندسی نرم افزار، مثالی می زنم برای مقایسه عملکرد خانم ها و آقایان در مهندسی نرم افزار که در آخر هم دانشجویان پسر و هم دانشجویان دختر دلخور می شوند از دستم! مثالی که خواهش می کنم کپی رایت آن حفظ گردد، چون ساخت خودم است. آن مثال این است:
“فرض کنید می خواهید یک کار تعریف کنید، آن کار این است که یک کوه کنده شود و در یک دره بزرگ ریخته شود تا هر دو صاف شوند. برای نیروی خانم نمی توانید به همین سادگی مساله را توصیح دهید، بلکه باید یک بیل به دستش بدهید، ببریدش پای کوه، بگویید ببین بیل را اینجوری می گیری، اینجوری این خاک را می کنی و اینجوری در آن چاله می ریزی، لطفا این کار را تکرار کن! باید جزییات کامل کار و تبدیل یک کار بزرگ را به مساله کوچک انجام دهید وگرنه نمی تواند خواسته شما را به خوبی اجرا کند، اما در آن سو شما می توانید بروید و وی را به حال خود رها کنید، اگر سنگ هم از آسمان ببارد، مرتب و منظم، هر روز سروقت می آید و با دقت کاری که به وی محول کرده اید را انجام می دهد، غر نمی زند، دل به کار می دهد و کار را همانطور که خواسته اید تا سالها ادامه می دهد (فقط باید مواظبش باشید که وقتی کوه کاملا کنده شد، کارش را متوقف کنید وگر نه تا تبدیل محل آن به یک چاله بزرگ به کارش ادامه خواهد داد!) اما اگر این کار را بخواهید به یک آقا بدهید باید مساله را اینجوری توضیح دهید، “اون کوه را می بینی، بکنش، بریزش اون دره را پرکن” همین. خودش می داند که چه کند، شاید استفاده از بیل برای کندن کوه به نظرش احمقانه بیاید و یک ماه تلاش کند و یک بیل مکانیکی اختراع کند و کاری که همان خانم در یک سال انجام می داد، در یک ماه بعد انجام دهد، شما هم خوشحالید، اما باید حواستان باشد که سربازی نداشته باشد، باید حواستان باشد که ممکن است خیلی ناگهانی در حالیکه به شما لبخند می زند، هوس کانادا رفتن به سرش بزند و کار شما را نیمه کاره رها کند و برود، شاید کسی در حین کار شما پول بیشتری به وی بدهد و تصمیم بگیرد کوه را برای وی بکند، شاید اصلا حس کند، چرا باید کوه را کند، بهتر است دره را عمیق تر کرد، شاید یک روز حال کار کردن نباشد، شاید در عین توافق اولیه، ناگهانی حس کند پول بیشتری می خواهد، شاید … خلاصه باید مراقبش باشید!”

از شوخی گذشته، تجربیات خودم از بکارگیری نیروهای آقا و خانم در بخش های فنی به من نشان داده است که آقایان در کارشان خلاقیت بیشتری نشان می دهند و می توانند کار ها را سریعتر انجام دهند،اما دردسر های بیشتری هم پشت سرشان است، اما خانم ها نیروهای کم دردسرتری هستند اما دوست دارند یک کار ساده و تکراری داشته باشند و برخلاف نیروهای آقا، کمتر دنبال ماجراجویی و تغییر در کارشان است.نکته مهم آنکه این قضیه عمومیت ندارد و مثال نقض بسیار است، شاید دیدگاه من بود در مورد این قضیه و طبیعتا قابل نقد.

از کدام استفاده کنید بهتر است؟ پاسخ این سوال روشن است، هر کسی را بهر کاری ساخته اند، برای بخشی از کارتان که دردسر و تنش بیشتری دارد و نیاز به یک بولدوزر برای انجام آن هست، آقایان مناسب تر هستند اما در بخشی که می خواهید یک کار را حفظ کنید و خوب نگهداری کنید، خانم ها مناسب تر هستند.
فقط دو نکته را هم در مورد نیروهای آقا و خانم وجود دارد که باید در مورد استخدامشان دقت کنید تا با مشکلات بعدی کمتری مواجه شوید
– آقایان مجرد معمولا پس از دانشگاه سربازی باید بروند و شاید هوس ادامه تحصیل یا مهاجرت داشته باشند.
-خانمهای مجرد، معمولا باید ازدواج کنند و ادامه کارشان بسته به شرایط بعد از ازدواجشان است که آیا خودشان و همسرشان مایل به کار کردن هستند یا خیر، بچه دار شدن بعد از آن را هم باید در نظر بگیرید.
ترجیح خودم آن است که سعی کنم از اشخاص متاهل استفاده کنم، چون ثبات بیشتری در کارشان دارند و اگر خانم باشند حتما به این نتیجه رسیده اند که بعد از ازدواج هم کار کنند ، آقایان هم دیگر سرشان بوی قرمه سبزی نمی دهد و به جای هوس های بیهوده، نسبت به کار منطقی تر فکر می کنند و دل به کار می دهند.

در مطلبی به تجربیات محدودم در مدیریت نیرویهای آقا و خانم و تفاوت برخورد یک مدیر با هر کدام از این نیروها صحبت خواهم کرد، که نمی دانم درست است یا نه، صرفا مانند این نوشته، تجربیاتم خواهد بود.
همین!

خصلت های کارمندی بانوان محترم (http://alabd.persianblog.ir)

یادم هست حدود سالهای ۷۷ و ۷۸ که با مرکز کامپیوتر و اتوماسیون جهاد دانشگاهی شریف همکاری مختصری در بخش نرم افزاری پروژه های اتوماسیون صنعتی داشتم،در کنار ما یک مرکز دیگر بود به نام مرکز اپتیک و تقریبا همه کارمندانش خانوم بودند. مدیرمرکز اپتیک هم میگفت که تصمیم جدی دارد که فقط کارمند خانم استخدام کند و میگفت مزایای منحصر به فردی دارند که در کار بسیار مهم است:

اولا که خیلی منظم هستند. هم در کار و هم در آمدن و رفتن.

دوما خیلی دنبال حقوق زیاد نیستند و بر خلاف آقایان هستند که اگرببینند جائی ۲۰ هزارتومان بیشتر حقوق میدهند،خیلی زود به جای جدید می روند.

سوم اینکه وجدان کار شان بالا است و در انجام درست و دقیق کار بسیار مصمم هستند.

اما من فکر میکنم یک مشکل اساسی دارند و آن اینکه کسی که با آنها کار میکند خیلی باید مواظب باشد که خانمهای همکار احساس نکنند که به آنها بی احترامی میشود و همیشه و در همه حال باید احترامشان حفظ شود.حتی تذکرات کاری را نیز باید خیلی محترمانه عنوان کرد.

در هفته پیش و بر سر یک مورد که برایم مهم بود بر سر دو نفر همکارمان که کارهای اداری مان را انجام میدهند عصبانی شدم و داد زدم. یکی از آنها ۴ سال بود که همکاری میکرد و نفر دیگر هم یکی از اقوام نزدیک من است.

نتیجه این شد که کار مورد نظر در آن روز بالاخره انجام شد ولی هیچکدام از آن دو نفر از صبح فردای آن روز سر کار نیامدند. بهانه شان هم این شده است که استرس زیاد است.

تا آخر هفته صبر کردم که خودشان بیایند و کارشان را ادامه دهند. البته شاید منتظر هستند که کسی به آنها زنگ بزند و دوباره دعوتشان کند.کاری که تقریبا محال است.

در چنین مواردی بر طبق قانون کار،کارفرما باید به اداره کار نامه ای بنویسد و اعلام کند که فلانی و فلانی ترک کار کرده اند.

متاسفانه در صورت ترک کار ،طبق قانون کار هیچ گونه مزایای بیکاری به کارگران تعلق نمی گیرد. اما اگر کارفرما چنین کاری را انجام ندهد و یا با تاخیر انجام دهد،کارمند میتواند مدعی شود که کارفرما او را اخراج کرده است و از کارفرما جریمه هم بگیرد.

شرایط مطلوب کاری خانومها (http://zahra-hb.com)

یکی از بزرگترین درگیریهای ذهنی ما خانومها مسائل مربوط به کارمون و تعادل بین اونها و سایر جنبه های زندگیمون هست.
واقعیت اینه که یه چیزهای توی وجود ماهاست که شاید تحت عنوان مسایل زنانه و یا زنانگی مطرح بشن و به نظرم بخش جدایی ناپذیر وجود هر زنی هست. حتی اگه زنی باشه که سختترین مشاغل مردانه رو هم (مثلا حتی شغلهای نظامی) انتخاب کرده باشه باز هم نمیتونه از حسهای زنانه خودش جدا بشه. حتی اگه این روحیات باعث بشه که بارها مورد تمسخر همکاران و یا اعضای خانواده قرار بگیره بازهم بهشون دامن میزنه.
اما چیزهایی هست که خیلی به بهبود کاری خانومها کمک می کنه. من اطمینان دارم که در بسیاری از جهات خانومها میتونن موفقتر از آقایون باشن چون آقایون بیشتر کلی نگر هستند در حالیکه ما خانومها بیشتر به جزئیات امور دقت می کنیم و شاید به همین دلیل موشکافتر از آقایون هستیم:D چیزی که البته آقایون اسمش رو فضولی و خاله زنکی می گذارن! به نظر من اگه از همین خاصیت خانومها استفاده بهینه می شده و بشه الان وضع دنیا خیلی بهتر از این بود و خواهد شد. حتی اگه تعداد ساعات کاری خانومها کمتر باشه بازهم استفاده مفید میشه کرد ازش. اشتباه نکنین منظورم برتری خانومها نیست بلکه این صرفا یک ویژگی هست که در یک جنس هست و در دیگری نه. همینطوری که مثلا آقایان قدرتهایی دارند که خانومها ندارن.

خوب حالا چه شرایطی باعث میشه خانومها بهتر کار کنن؟ برای من اینها خیلی مهمن:
۱.امنیت شغلی: اینکه بدونم شرایط کاریم محکمه و اینطوری نیست که فردا بندازنم بیرون (این البته بیشتر به دانش و تجربه فرد مربوط میشه).
۲. امنیت محیطی: اینکه بدونم محیط کارم سالمه کسی مزاحمم نمیشه. حرف نامربوط نمیزنه و رفتارهای ناسالم از خودش بروز نمیده.
۳.صمیمیت: اینکه جو محیط صمیمانه و روشنفکرانه و با درک متقابل باشه و طرفین همدیگه رو درک کنن. طرفهای کاری از جنس خودمان باشند (جنسیت رفتاری منظورمه)
۴. توی محیط کارم حتما خانوم باشه!!! این مسئله خیلی خیلی برای ما خانومها حاثز اهمیته شاید حتی مهمتر از موارد بالا.
۵. مرخصی و استراحت: اینطوری نباشه که ساعات زیادی مجبور باشیم کار کنیم و استراحتمون کم باشه چون بالاخره باید خرید کنیم غیبت کنیم و غیره…
۶. محیط کار یه ذره فانتزی و خوشگل مشگل باشه. البته در ادارات دولتی چنین چیزی ممکن نیست و صرفا باید به عروسکهای کوچولویی که توی کیف و یا روی دسته کلیدامون داریم، بسنده کنیم. وگرنه محیط کار مطلوب از نظر من همونیه که توی عکس نشون داده شده (##)
۷.نوع کار: من به شخصه همیشه از یادگیری و مسائل جدید استقبال می کنم و دلم نمیخواد یک کار ساکن و راکد داشته باشم دلم میخواد از این جهت کارم همیشه باز باشه.
۸. این لیست تکمیل میشه و اگه خانومهای خواننده نظر دیگه ای دارن بگن تا به اینجا اضافه کنم. مرسی:-)

* آیا خانوم ها از ریاضیات و علوم مهندسی هراس دارند؟
یه مطلب جالب از این سایت خوندم در رابطه با اینکه چرا خانوم های شاغل در رشته های مربوط به علوم و مهندسی احساس معذب بودن در محیط کار می کنن و کارایی واقعی خودشون رو نمی تونن نشون بدن.البته این تحقیقات طبیعاتا در ایران صورت نگرفته و باید اضافه کنم به شخصه دلیل اینکه خیلی از خانوم ها در ایران نمی تونن سمت چنین شغل هایی برن رو منع مذهبی و یا شرم و حیای بیش از حد میدونم.
اما به گفته این نوشته تحقیقاتی که در دانشگاه استنفورد صورت گرفته در کارهای مهندسی نسبت تعداد شاغلین مرد به زن ها ۳ به ۱ هست و زنان به خاطرشرایط محیطی(از قبیل اینکه احساس می کنن که در اقلیت قرار دارن) نسبت به مردها بازدهی کمتری دارن.
آزمایشی که خانم مورفی در دانشگاه انجام داده این بودکه ۲ تا فیلم از برگزاری کنفرانسی در زمینه مهندسی به تعدادی از خانوم ها و آقایون نشون داده که در یکی از فیلم ها تعداد خانوم های شرکت کننده کمتر از آقایون و در دیگری با هم مساوی بودن.گروه تحقیقاتی خانم مورفی در طول نمایش این ویدیو حالات روانی این خانوم ها آقایون بیننده رو تحلیل می کردن.در واقع احساس اینکه آیا اون ها می خواستن در یکی از این دو کنفرانس باشن رو می سنجیدن.نتایج نشون داد که اکثر خانوم ها تمایل به شرکت در مجامعی دارن که تعداد خانوم ها و اقایون برابر باشه.اما در مورد مرد ها!اون ها هم ترجیح می دادن که در کنفرانسی شرکت کنن که تعداد خانوم ها با تعداد آقایون برابری میکنه
میشه حدس زد که دلایل این دو گروه برای چی هست.زنها در کنار هم احساس بهتر و امن بودن می کنن و اعتماد به نفس بالاتری دارن در حالیکه آقایون یه طورایی جذب خانوم ها میشن

گزیده:
اشخاص همیشه گناه را بر گردن شرایط می‏اندازند.من به شرایط معتقد نیستم، انسان موفق شرایط را جستجو می‏کند و اگر نیابد، آن را ایجاد می‏کند. برنارد شاو

https://bibalan.com/?p=151
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (5)

wave
  • طاهری راد

    ۲۷ مهر ۱۳۸۶ در ۰۰:۰۰

    سلام

    فکر کنم دل شیر دارید. ومواظب باشید ترور نشید.

    پاسخ
  • نرگس

    ۲۸ مهر ۱۳۸۶ در ۰۰:۰۰

    خیلی جالب بود و نزدیک به حقیقت.
    مرسییییییی. 🙂

    پاسخ
  • غلامرضا

    ۳۰ مهر ۱۳۸۶ در ۰۰:۰۰

    شما قلب شیر رو نشون دادید!
    باحال بود

    پاسخ
  • یه دونه آدم خانم

    ۲ آبان ۱۳۸۶ در ۰۰:۰۰

    سلام
    علی رغم تعریف و تمجیدهایی که آقایون از این پست کردند باید اضافه کنم که:

    ۱- تو مدتی که کار می کردم ندیدم آقایی که بهتر از خانمها کار کنه! حداقل به اندازه خانمها دل بسوزونه و وجدان و تعهد کاری داشته باشه. شاید اون چیزی که باعث میشه فکر کنیم آقابون بهتر کار میکنن این باشه که آقایون همیشه کار خودشونو بزرگو مهم جلوه می دهند. و این یک نکته در برخورد با آقابونه که مشاورین ازدواج همیشه میگن اگر می خواهید زندگی خوبی داشته باشید همیشه کارهای شوهرتون را یزرگ جلوه بدینف یه جورایی گولش یزنید 🙂

    ۲- ندیدم آقاییکه به راحتیی یه خانم بذاره از نیروی کارش سو استفاده بشه.

    ۳- ندیدم خانومی که بتونه کاره کرده خودشو رو به خوبی یه آقا که کار نکرده خودشو رو شو مکنه ، شو کنه.

    ۴- یه چیزی که راجع به خانم بودنم دوست دارم اینکه ما یه اسلحه پنهان داریم که همیشه به ما کمک میکنه تا کارمونو پیش ببریم و این اسلحه همه جای دنیا کار میکنه چون مردهای همه جای دنیا تقریبا یه جورن.

    پاسخ
  • مرتضی زاده

    ۱۲ آبان ۱۳۸۶ در ۰۰:۰۰

    سلام خسته نباشید.
    مطلبتون تا حدود زیادی درسته . با اینکه خانمها رو باید اولش راه انداخت(دادن بیل و نمایش نحوه کندن کوه …) ولی همین که خیالتون راحته که کار انجام میشه خودش مهمه !!!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید