پنج راه مخرب تغییر شغل

  • یوسف مهرداد

متن زیر خلاصه‌ای است بسیار کوتاه از مقاله‌‌ی ارزشمند «پنج راه مخرب تغییر شغل» که در شماره ۱۰۵ ماه‌نامه‌ی «گزیده مدیریت» آمده است. خواندن این مقاله را اکیداْ توصیه می‌نمایم. هر چند این مقاله در مورد تغییر شغل مدیران است اما این حقایق در مورد سایرین نیز صادق است.

خطای اول: انجام ندادن تحقیق
انجام ندادن مطالعه‌ی لازم برای پی‌بردن به واقعیت‌های بازار کار در رابطه با صنعت یا شغل خود.
عدم توجه کافی به ثبات مالی و جایگاه کارفرمای بالقوه در بازار
ناتوانی در بررسی سازگاری با فرهنگ محیط جدید
گمان و باور نادرست که عنوان رسمی شغل و شرح وظایف آن، بازتاب دقیق نقش آنها در سازمان است

خطای دوم: ترک سازمان به خاطر پول
مدیرانِ در صدد تغییر شغل، درآمد را در مرتبه چهارم یا پنجم اهمیت قرار می‌دهند، اما در زمان تصمیم‌گیری آن را به صدر جدول می‌آورند.
یک مدیر: پیشنهاد نقش مشابهی را در مقابل دریافت بیش از ده‌هزار دلار بیش‌تر از درآمد فعلی‌ام داشتم. بررسی همه جانبه کار نشان داد که درآمد بیشتر ارزش از دست دادن روابط و ارتباطی را که در حال حاضر داشتم، نداشت.

خطای سوم: رفتن «از» به جای رفتن «به»
کارجویان آن قدر از وضع موجود ناراضی هستند که می‌خواهند به هر قیمتی که شده،‌ سازمان فعلی را ترک کنند. تنها هدف آنها خلاص شدن از شرایط فعلی است (افتادن از چاله به چاه).

خطای چهارم: خود بزرگ‌بینی
معمولاً کارجویان از مهارت‌ها، دورنماها و گاهی از کاستی‌های خود تصوری غیرواقعی دارند.

خطای پنجم: کوتاه مدت فکر کردن

گزیده:
در زندگی افرادی هستند که مثل قطار شهربازی هستند، از بودن با آنها لذت می‌بری ولی با آنها به جایی نمی‌رسی.

https://bibalan.com/?p=381
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (2)

wave
  • uع.خ

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ در ۰۰:۰۰

    والا من در پنج سازمان مختلف کار کردم و معتقدم آدم وقتی یه جایی رو ترک میکنه که فشار کاری و استرس آینده انقدر هولش دادن که داره میوفته تو دریای حوادث ناخوشایند روحی.هیچکی دلش نمی خواد یه دفتر کار مشرف به باغ رو با کارمندای تحصیل کرده و خدمات درجه یک بزاره بره بیرون که..میخواد.؟توهمی هم از سطح کلاس کاری که میفرمائیید زیاد مصداق نداره چون همه تو رایط سختی زندگی میکنیم و معمولا خیلی اعتماد به نفس کاذب میخواد که کسی به خودش بیشتر از بیس درصد نمره واقعیش نمره بده.خلاصش کنم .راهنمایی های خوبی بود اما برا بقا در سازمان من چن نکته رو میگم خدمتتون:

    سعی کنید «لال بودن» را تمرین کنید! این تمرین در میزان عزیز بودن شما بسیار موثر است.۲- هیچگاه کارمندان را با یکدیگر مقایسه نکنید؛ چون قطعا شاهد تبعیض خواهید بود.۳- اگر مدیرتان ۳ یا ۴ ایراد دارد انتظار رفتنش را نکشید، چون قطعا نفر بعدی او ۴۳ ایراد دارد!۴- می توانید با کارهای کم و کوچک، محبوبیت فراوانی به دست آورید؛ فقط کافی است «زبان» خود را تقویت کنید!۵- ممکن است که هر چه بیشتر کار کنید، بیشتر خوار و خفیف باشید.۶- با اشکالات سازمانتان بسازید و هرگز آنها را با مدیرتان در میان نگذارید؛ درغیر این صورت یک مشکل دیگر به سازمان اضافه می شود. آن مشکل، شما هستید!۷- اشتباهات یک مدیر را هیچگاه به مدیر دیگر نگویید؛ در غیر اینصورت بجای یک مدیر، دو مدیر در مقابل شما موضع گیری خواهند کرد.۸- با انجام کارهای مختلف و فعالیتهای به موقع، نظم شما تشخیص داده نمی شود؛ بلکه برای این کار راههای ساده تری هم هست. مثلا فقط کافیست همیشه میز کارتان را منظم نگه دارید!۹- اضافه بر کارهای معمول کار اضافه ای انجام ندهید؛ در غیر اینصورت انتظار پاداش بیشتری نیز نداشته باشید.۱۰- همیشه حرفها (فرمایشات) مدیرتان را تایید کنید، حتی اگر از نظر او «ماست، سیاه باشد!»۱۱- تنها کاری که واجب است سریع انجام دهید، کاری است که مدیر شما شخصا از شما خواسته است.۱۲- تنها انگیزه ای که می تواند شما را وادار به کار کند «کسب روزی حلال» است.۱۳- آسه برو، آسه بیا، که گربه شاخت نزنه؛ مگر اینکه با گربه نسبتی داشته باشید

    پاسخ
  • مهدی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ در ۰۰:۰۰

    گاهی گزیده ها از اصل مطلب جلوتر هستند! مثل این گزیده!
    سپاس از مطالبی که به اشتراک میگذارید…

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید