مفاهیم زیربنایی کانبان (۳)- سیاست‌ها را شفاف بیان کنید

  • مریم معصومی‌راد

در قسمت قبل اولین گام در راستای شفاف‌سازی را مطرح کردیم: تصویرسازی و تابلوی کانبان را به عنوان ابزار تصویرسازی معرفی کردیم.

با این وجود، اگرچه تابلو‌های کانبان در سازماندهی کار بسیار اثربخش عمل می‌کنند اما برخی از جنبه‌های سیستم را نمی‌توان با زبان تصویری تیکت‌ها، رنگ‌ها، ستون‌ها و موارد این چنینی به خوبی بیان کرد. گاهی بیان چند کلمه در قالب سیاست‌ها می‌تواند تغییرات زیادی ایجاد کند. این‌ سیاست‌ها دستوراتی نیستند که به صورت رسمی و از بالا صادر شده باشند؛ بلکه سعی بر این است تا با استفاده از این سیاست‌ها، افرادی که در یک سیستم مشارکت‌ دارند، به درک مشترکی از چگونگی عملکرد این سیستم دست یابند.

بیان سیاست‌ها، بُعد دیگری از شفاف‌سازی‌‌ است- چند واژه که با دقت انتخاب شده‌اند و هدف را مجسم می‌کنند. به هیچ وجه به دنبال حجم زیادی از مستندات نیستیم که تمامی پیامدهای کار را پوشش دهند. گاهی سیاست‌هایی به کوتاهی «دمو بدهید!» تمام آن چیزی است که اثربخشی توافق کاری یک تیم را دوچندان می‌کند.

بسیاری از سیاست‌ها بیان‌گر کیفیتی هستند که اقلام کاری باید داشته باشند تا به یک ستون تخته اضافه یا از آن حذف شوند، برای نمونه:

  • توسعه‌ی اقلامی که در ستون Ready (آماده‌‌ی انجام) قرار می‌گیرند نباید بیش‌تر از پنج روز طول بکشد.
  • اقلام وقتی می‌توانند وارد ستون Test (آزمون) شوند که کاملاً بازنگری شده و به تیم نمایش داده شده‌ باشند .
  • روی تابلو یا اطراف آن، یادداشت‌هایی مانند «توسعه‌ در کم‌تر از پنج روز»، «کد را بازنگری کنید» و «دمو بدهید!» وجود دارند تا آنچه از تیم انتظار می‌رود را یادآوری کنند.

سایر سیاست‌ها می‌توانند ماهیت جامع‌تری داشته باشند:

  • اولویت حفظ ثبات تولید (Production stability) نسبت به تضمین کیفیت رفع خط (QA bug fixing) بیش‌تر است؛ و توسعه‌ی جدید نسبت به هر دو این موارد اولویت بیش‌تری دارد.
  • هنگام شروع یک کار جدید، اگر روی کار موجود تأثیرگذار است، به مسئولان اطلاع دهید.

این نمونه از سیاست‌ها عمومیت ندارند اما می‌توان آنها را در زمینه‌های مشابه به کار برد. هنگامی که سیاست‌ها را آشکار می‌کنیم، تفکر زیربنایی در معرض آزموده شدن قرار می‌گیرد. اگر این تفکر با واقعیت تطابق نداشته باشد، در مقابل سیاست مقاومت می‌شود. مقاومت در مقابل سیاست‌ها، مجموعه را به فکر وا می‌دارد که به ارزیابی مجدد تفکر زیربنایی و یادگیری بیش‌تر منجر خواهد شد.

به همین دلیل بهتر است با سیاست‌های ساده‌ای آغاز کنیم که تجربه‌های فعلی را نشان می‌دهند و در صورت لزوم بهبود بخشیدن را از آنجا آغاز کنیم. این موارد را یادداشت کنید و سپس به چالش بکشید. آیا همیشه درست است که اینجا دمو داده شود؟ ممکن است این توسعه‌ی ده روزه بالاخره درست شود؟

گزیده:
بدون دانستن دلیل انجام کارها، نمی‌توانیم تصمیم‌های آگاهانه بگیریم یا محصولات باکیفیت تولید کنیم. جیم بِنسون

بخش قبلی

بخش بعدی

گروه متدهای چابک:

برای عضویت در گروه متدهای چابک، از این آدرس استفاده نمایید.

https://bibalan.com/?p=2081
مریم معصومی‌راد

مریم معصومی‌راد


کانال تلگرام

نظرات (2)

wave
  • مفاهیم زیربنایی کانبان (۲)- تصویرسازی کنید | سُماموس

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ در ۲۰:۱۹

    […] قسمت بعدی […]

    پاسخ
  • مفاهیم زیربنایی کانبان (۴)- حلقه‌های بازخورد را طراحی و اجرا کنید | سُماموس

    ۹ مهر ۱۳۹۶ در ۱۹:۵۱

    […] بخش قبلی […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید