آیا تیم شما باید هر روز اسکرام روزانه داشته باشد؟

  • یوسف مهرداد

پیش‌گفتار

متن زیر ترجمه‌ای است از یکی از نوشته‌های آقای مایک کوهن درباره‌ی اسکرام روزانه. امیدوارم برای شما خوانندگان گرامی مفید باشد.

آیا تیم شما باید هر روز اسکرام روزانه داشته باشد؟

در سال ۱۹۷۵، فرد بروکس (Fred Brooks) مدیر پروژه‌ی IBM OS/360 بود. این پروژه جزء اولین پروژه‌های نرم‌افزاری بود که تأخیرش شهره‌ی خاص و عام شد. در واقع، پروژه یک سال تأخیر داشت. … از بروکس پرسیده بودند که «چه طور یک پروژه می‌تواند یک سال تأخیر داشته باشد؟». بروکس در پاسخ، جمله‌ی بسیار معروف خود را گفت: «یک روز، یک روز» (one day at a time یا هر بار، یک روز).

اعتقاد دارم که اسکرام روزانه به ما کمک می‌کند تا پروژه‌های ما دچار چنین سرنوشتی نشوند. با برگزاری جلسه‌ی روزانه، مشکلات زودتر از هر روش شناخته‌شده‌ی دیگری مطرح می‌شوند. این کار باعث می‌شود که اشتباه «هر بار، یک روز تأخیر» را مرتکب نشویم که باعث شد پروژه‌ی بروکس یک سال تأخیر داشته باشد.

بگذریم!

آیا اسکرام روزانه باید هر روز برگزار شود؟

بله! اکثر تیم‌ها باید هر روز این جلسه را برگزار کنند.

در کل اعتقاد دارم که اسکرام روزانه باید دو هدف را دنبال کند.

مسلماً این که «اعضای تیم در هر صورت زیاد با هم صحبت می‌کنند»، هیچ یک از این اهداف را محقق نمی‌کند. این استدلال را بارها شنیده‌ام. این که اعضای تیم کل روز را کنار هم می‌نشینند و زیاد با هم صحبت می‌کنند، دلیل قانع‌کننده‌ای برای برگزار نشدن اسکرام روزانه نیست.

این دو کار اصلاً شبیه به هم نیستند. در چنین تیم‌هایی، اسکرام روزانه احتمالاً تنها زمانی در طول یک روز کاری است که «همه‌»ی افراد در بحث و گفتگو «مشارکت» می‌کنند. در حالی که در سایر گفتگوها و بحث‌ها، فقط بخشی از اعضای تیم مشارکت دارند.

ازسوی دیگر، اگر اعضای تیم خارج از اسکرام روزانه زیاد با هم گفتگو می‌کنند، اسکرام روزانه خیلی کوتاه خواهد شد.

اما چه زمانی برگزاری اسکرام روزانه در یک تیم ضرورت ندارد؟

الف) در تیم‌هایی که در یک جا مستقر نیستند (تیم‌های توزیع‌شده)، اسکرام روزانه می‌تواند در روز جمعه برگزار نشود. [جمعه، آخرین روز کاری تیم‌ است و شنبه، یکشنبه تعطیل است]. تیمی را در نظر بگیرید که چند تن از اعضایش از راه دور کار می‌کنند و دارای اختلاف زمانی زیادی هستند و ۸ شب افراد دورکار، ۸ صبح به وقت محل استقرار تیم است [فرض کنید تیم دورکار در هند و تیم اصلی در آمریکاست]. حضور در جلسه‌ی اسکرام روزانه از دوشنبه شب تا پنج‌شنبه شب برای تیم دورکار قابل قبول و ضروری است. اما کسی دوست ندارد شب تعطیلات آخر هفته‌اش را یعنی جمعه‌شب را هم در جلسه باشد.

ب) روزهایی که برنامه‌ریزی اسپرینت برگزار می‌شود، بسیاری از تیم‌ها برگزاری اسکرام روزانه را بی‌فایده می‌دانند. معمولاً برنامه‌ریزی اسپرینت با بحث‌هایی تمام می‌شود که همان بحث‌های اسکرام روزانه است….

اسکرام روزانه بسیار مهم است و هنگامی که به خوبی برگزار شود می‌تواند بی‌نهایت به تیم کمک کند. اما شرایطی وجود دارد که برگزار نشدن اسکرام روزانه می‌تواند به تیم شما در کسب موفقیت با چابکی کمک کند.

گزیده:

daily scrum

https://bibalan.com/?p=1207
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید