اشکالات کتاب – بخش اول

  • یوسف مهرداد

در مدت اندکی که از چاپ و انتشار کتاب «روش کاربردی تحلیل نیازمندی‌های نرم‌افزار» می‌گذرد، بازخوردهای بسیار آموزنده و راه‌گشا از خوانندگان و دوستان عزیزم دریافت کرده‌ام. خیلی علاقه‌مندم که برخی از آنها را در اینجا بیاورم و اگر توضیحی برای آنها وجود داشته باشد، در ادامه ذکر کنم. امیدوارم این کار مفید بوده و ارزش افزوده‌ای برای خوانندگان به همراه داشته باشد.
آقای مهندس مختاری‌نیا از عزیزانی است که لطف کرده و بازنگری کتاب را انجام داده‌اند. ایشان در یکی از جلسات بازنگری، پرسش زیر را مطرح کرد: «نمونه سیستم ارائه شده در کتاب-سیستم حساب کوتاه مدت- برای خوانندگان و از جمله خودم ناآشناست و خوانندگان اندکی به جزئیات سیستم آشنایی دارند. چرا سیستم دیگری مانند انبار انتخاب نشده است؟»

قبل از پاسخ به این پرسش لازم است مقدمه‌ای را عرض کنم.
به طور کل یکی از کاربردهای روش و متدولوژی، ایجاد ساختار ذهنی برای حل مسأله است. فرض کنید که شما مسلط به حوزه‌ (domain) و سیستم انبار هستید. در این حالت چون بسیاری از نیازمندی‌های سیستم را بنا به تجربه می­‌دانید، متدولوژی تنها نقش روشی برای مکتوب کردن دانش را برای شما بازی خواهد کرد. اما اگر به حوزه و سیستمی آشنایی و تسلط نداشته باشید مانند سیستم برنامه‌ریزی تولید فیلم و سریال در صدا و سیما، آن گاه این متدولوژی و تکنیک­های مرتبط با آن است که شما را گام به گام در جهت اجرای پروژه پیش خواهد برد. چون دانش و تجربه قبلی ندارید، مجبور خواهید شد از یک روش سیستماتیک استفاده کنید. این روش سیستماتیک، متدولوژی خوانده می‌شود.

یکی از اهداف تدوین کتاب، ارائه روشی برای تحلیل نیازمندی­ها در یک پروژه تولید سیستم نرم­افزاری است که برگرفته از مبانی نظری و تجارب کاربردی است. همیشه به شوخی به عزیزانم در دوره­های آموزشی و کلاسها عرض می­کنم که اگر از کسی بپرسید که چگونه پروژه تولید نرم‌افزار را آغاز می­کند، خواهد گفت: ابتدا مصاحبه می­کنیم. خوب بعد. خواهد گفت: باز هم مصاحبه می­کنیم. خوب بعد. خواهد گفت: پایگاه داده را طراحی می‌کنیم، ویژوال استودیو را باز می­کنیم و کدنویسی می­کنیم. این امر نشان­گر نبود روشی سیستماتیک برای اجرای پروژه است که بتواند بر اساس ریسک­ها و شرایط پروژه تغییر نماید.

انتخاب سیستم حساب کوتاه مدت برای کتاب دلایل متعددی داشت، اما یکی از مهم­ترین دلایل انتخاب آن، قبول این فرض بود که تعداد کمی از خوانندگان با این حوزه آشنایی دقیقی دارند و در ضمن ناآشنا نیز نیستند. این خصیصه باعث می‌شد که بتوان گام­ها، تکنیک­ها و روشهای ساده­سازی متدولوژی را درخلال آن ارائه کرد.

گزیده:
هرناندو دو سوتو در کتاب پر آوازه‌ی خود یعنی «راز سرمایه» (یا چرا سرمایه داری در غرب موفق می‌شود و در جاهای دیگر شکست می‌خورد)، بخشی را به اهمیت مستندسازی و مکتوب کردن اطلاعات و ثبت و ضبط دانش اختصاص داده است. دو سوتو با مطالعه‌ی کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه و مقایسه‌ی آنها در می‌یابد یکی از رموز اصلی پیشرفت کشورهای غربی را، وجود انواع مستندات و مکتوبات قابل اعتنا و معتبر در زمینه‌های مختلف و در دسترس بودن آنها برای عموم می‌داند.
مرجع: وبلاگ شهروند دردمند

https://bibalan.com/?p=480
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید