در آغوش گرفتن تغییرات با XP – بخش چهارم

  • یوسف مهرداد

مترجم: آقای مهندس مهدی نگاهی

وظیفه (Task)
برای پیاده‌سازی هر وظیفه، برنامه‌نویسِ مسئول ابتدا باید یک همکار پیدا کند، زیرا همه کدهای برنامه به صورت دو نفره پشت یک کامپیوتر نوشته می‌شود. اگر پرسشی در مورد محدوده یا روش پیاده‌سازی به وجود آید، دو همکار(برنامه‌نویس و همکار وی) جلسه کوتاهی (۱۵ دقیقه‌ای) با مشتری، برنامه‌نویسان مرتبط یا هر دو برگزار می‌کند. برنامه‌نویسان مرتبط کسانی هستند که دانش بیشتری در مورد کدی دارند که در طول پیاده‌سازی وظیفه تغییر خواهد کرد.

با توجه به جلسات، دو همکار فهرستی از موارد آزمون را تهیه می‌کنند که باید قبل از پایان وظیفه اجرا شوند. دو همکار یک مورد آزمون را از فهرست انتخاب می‌کنند که اطمینان دارند قادر به پیاده‌سازی آن بوده و مطالبی در مورد وظیفه به آنها یاد خواهد داد. آنها کد مورد آزمون را می‌نویسند. اگر مورد آزمون اجرا شد، این روند تا زمانی که کار به پایان رسد، ادامه می‌یابد. گرچه معمولاً کارهایی باید انجام شود تا مورد آزمون به درستی اجرا شود.

وقتی مورد آزمونی وجود دارد که اجرا نمی‌شود:
+ یا یک راه تمیز برای اجرای مورد آزمون پیدا شده، که در این صورت همان راه پیش برده می‌شود؛

+ یا یک راه ناپسند برای اجرای مورد آزمون پیدا شده، اما راه تمیزی هم وجود دارد که نیاز به تغییر طراحی فعلی دارد. در این حالت، سیستم بازسازی (Refactor) می‌شود تا راه تمیز قابل اجرا شود؛

+ یا یک راه ناپسند برای اجرای مورد آزمون پیدا شده و راه تمیزی حتی با بازسازی سیستم نیز متصور نیست. در این حالت، همان راه ناپسند پیش برده می‌شود تا مورد آزمون اجرا شود.

پس از اجرای مورد آزمون، اگر راهی برای بازسازی سیستم و تمیزتر کردن آن به ذهنمان رسید، انجام می‌دهیم.
در هنگام پیاده‌سازی مورد آزمون، ممکن است مورد آزمون دیگری که بهتر است اجرا شود به ذهنمان برسد. در این حالت، مورد آزمون جدید در فهرست یادداشت شده و کار ادامه می‌یابد. هم‌چنین ممکن است لازم شود بخشی از سیستم بازسازی شود که در محدوده مورد آزمون جاری نمی‌گنجد. این مورد هم یادداشت شده و کار ادامه می‌یابد.

هدف این روش، حفظ تمرکز تیم در کار است. با این شیوه، می‌توان کار فعلی را به خوبی انجام داد و در عین حال بینش و درک کلانی از سیستم داشت. این بینش از تعامل زیاد با کد ناشی می‌شود.

گزیده:
مابک(کریستوفر پلامر): خدای من اینها دیگه کی‌یند؟
لوول(ال پاچینو): آدمهای عادی در یک شرایط غیرعادی. چه انتظاری داری مرد !
گفت‌وگویی از فیلم تماشایی Insider

https://bibalan.com/?p=588
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید