مهد شیءگرایی کجاست

  • یوسف مهرداد

مطلبی از ایوار جیکابسون می‏خواندم که به نظرم خیلی جالب رسید و آن را با کمی دخل و تصرف در اینجا آوردم. مثل اینکه آقای جیکابسون مثل خیلی‏ها از اینکه همه آمریکا را با دویست سال تاریخ، مهد همه چیز می‏دانند و از جمله نرم‏افزار و شیءگرایی؛ کلی شاکی است.
جیکابسون نوشته بود که در سفرهایم خیلی‏ها از من در مورد تاریخچه برنامه‏نویسی شیءگرا و محل تولدش و اولین زبان برنامه‏نویسی شیءگرایی می‏پرسند.
“شاید قابل باور نباشد که اولین زبان شیءگرایی در کشور نروژ در سال ۱۹۶۷ با نام Simula توسط Ole-Johan Dahl و Kristen Nygaard ایجاد و ابداع شده است.سیمولا تمامی ویژگی‏های مهم شیءگرایی که امروزه در زبانهایی مانند جاوا وجود دارد؛ در خود داشت.
در همان زمان مؤلفه‏ها(Components) متولد شدند. تمامی چیزهایی که برای مؤلفه‏ها و توسعه مبتنی بر مؤلفه لازم و مهم است در سیستمهای Ericsson AXE در سوئد مورد استفاده قرار گرفته بود. از این رو اینکه مایکروسافت و بیل گیتس مؤلفه‏های نرم‏افزاری را اختراع کرده‏اند نادرست است.
آیا شما می‏دانید که پدر ++C کیست؟ بله Bjarne Stroustrop. وی دانمارکی است و پس از مطالعه و یادگیری Simula و پیوستنش به ATT در آمریکا زبان C را شبیه به Simula طراحی کرد و آن را ++C نامید.
آیا می‏دانید پدر لینوکس(Linux) کیست؟ Linus Torvalds فنلاندی مبدع لینوکس بود.
(نروژ سوئد فنلاند و دانمارک در شمال اروپا و همسایه یکدیگرند و آقای جیکابسون هم سوئدی است)

شاید تعجب کنید که چرا من همه اینها را برایتان گفتم. خوب من خواستم اشاره کنم که تمامی دنیای نرم‏افزار در آمریکا متولد نشده است.
در هر صورت اگر شما می‏خواهید از نرم‏افزار پول در بیاورید مجبور هستید که به آمریکا بروید.”

https://bibalan.com/?p=899
یوسف مهرداد

یوسف مهرداد


کانال تلگرام

نظرات (1)

wave
  • یه دوست

    ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ در ۰۰:۰۰

    ضمن تبریک میلاد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع)

    دوست عزیزم ، سلام

    قصد دارم شما را با معتبرترین فروشگاه اینترنتی ایران آشنا کنم … سایت ایرانی که در حال حاضر بزرگترین بانک اطلاعات کتب ایران را دارا می باشد … ثبت نام شما به صورت رایگان بوده و وجهی بابت عضویت در شبکه در یافت نمی شود و جایگاه شما دایمی می باشد . و نیز می توانید از کارتهای عابر بانک طرح شتاب کشور و کارت اعتباری پارسیان برای خریدهای خود استفاده کنید که همراه با کسب درآمد می باشد . و به میزان فعالیت خود درامدی از ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان در روز می توانید بدست آورید…
    http://www.iranbin.com

    برای اگاهی کامل از تمام شرایط و ویژگی های سیستم به وبلاگ ما مراجعه کنید که به صورت شفاف شرح داده شده است .
    http://www.iranbine.blogfa.com
    http://www.muchmoney2005.blogfa.com

    مردان بزرگ اراده می کنند و مردان کوچک آرزو .
    یا حق

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید